تعداد بازدید: 4649

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 7 مهر 1394-21:58

کتاب "گفت‌وگو با میرعبدالله سیار کاوردی" رونمایی شد

کتاب "گفت‌وگو با میرعبدالله سیار کاوردی" به قلم حسین اعتمادزاده و سید مجتبی مصیبی در کافه کتاب مهرگان ساری با حضور اهالی فرهنگ و هنر، رونمایی شد/ سیار: امیدوارم چند روزی که زنده هستم، بتوانم در خدمت جامعه و انسانیت باشم و از جامعه انسانی، پا را فراتر نگذارم.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: کتاب "گفت‌وگو با میرعبدالله سیار کاوردی" به قلم حسین اعتمادزاده و سید مجتبی مصیبی از سوی انتشارات هاوژین منتشر و در کافه کتاب مهرگان ساری با حضور اهالی فرهنگ و هنر، رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم علی امینیان از دوستان شاهرودی سیار در این مراسم اظهار کرد: سیار توانست شوق یاد گرفتن، میل خواندن، پرسشگری و جویایی را در نسل جوان شاهرود آن زمان، تقویت کند.

وی گفت: برخوردهای سیار با دانش‌آموزان و همکاران، به گونه‌ای بود که با روحیه یاس و بیکارگی مبارزه کنند.

امینیان با بیان اینکه در سال 59 و 63 در پس تحولاتی از محیط آموزش و پرورش، طرد شدیم، افزود: سیار در عرصه دیگری کار کرد و نقش تاثیرگذار او بر محیط، انکارناپذیر و ماندگار است.

* زندگی‌نامه‌های ما حاوی خودسانسوری است

در بخش دیگری از این نشست حسین اعتمادزاده -یکی از نویسندگان کتاب "گفت‌وگو با میرعبدالله سیار کاوردی"- در سخنانی اظهار کرد: نوشتن زندگی‌نامه از اهمیت بسیاری برخوردار است و در دنیای امروز هم به این موضوع توجه می‌کنند اما در کشور ما، زندگی‌نامه‌نویسی کم‌رنگ است.

وی با بیان اینکه پژوهشگران ما فراموش کردند باید زندگی‌نامه بنویسند، افزود: در زندگی‌نامه بسیاری مسائل مطرح می‌شود که در کتاب فرد وجود ندارد.

اعتمادزاده با اشاره به اینکه فراز و نشیب و دشواری‌های زندگی نویسندگان و پژوهشگران باید برای دیگران درس باشد، گفت: نباید تصور کنیم زندگی‌نامه ارزش آنچنانی ندارد. زندگی‌نامه‌های ما حاوی خودسانسوری است. اگر فراز و نشیب‌های زندگی مطرح شود، جوانان هم به آن عشق و جایگاهی می‌رسند که استاد سیار رسیده است.

این مولف با بیان اینکه در گفت‌وگو هم می‌توان بخشی از زندگی اشخاص را ثبت کرد، ادامه داد: کتاب حاضر هم به شیوه گفت‌وگو تالیف شده است. در کنار گفت‌وگوها، مقالاتی هم منتشر شده که مکمل کار است.

* اگر صادق نباشیم کسی راه ما را دنبال نخواهد کرد

نیت‌زاده از شاعران نور، با خواندن شعری، کتاب خود را به استاد سیار تقدیم کرد و همچنین شاگردان شاهرودی سیار، تابلویی منقش به تصویر سیار را به وی تقدیم کردند.

خانم خاتمی -مدیرمسئول انتشارات هاوژین- هم اظهار کرد: برای اهالی قلم مازندران، کاری در خور شان انجام نشده است.

در پایان این مراسم، میرعبدالله سیار کاوردی در سخنانی گفت: دوست دارم همه شما را در عرصه فرهنگ و دانش ببینم. در زندگی نیاز داریم در مسیر دانش و بینش گام برداریم.

وی با بیان اینکه برای ترسیم زندگی باید در فعل و عمل، صادق باشیم، افزود: اگر صادق نباشیم کسی راه ما را دنبال نخواهد کرد.

سیار با اشاره به اینکه قانون علم دیالکتیک بر این اساس است که از تغییر تدریجی کمی، به تغییر کیفی ناگهانی حرکت کنیم، تصریح کرد: وظیفه ما تغییر جهان است و تا آنجا که می‌توانیم باید این تغییر را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه افق گذشته که سنت است با افق امروز و مدرن باید پیوند بخورد، ادامه داد: در گذشته گفته می‌شد جمع اضداد محال است اما هگل می‌گوید جمع اضداد محال نیست. در پیوند سنت و مدرنیته، سنتزی به وجود می‌آید که کامل‌تر از سنت و مدرنیته به صورت جدا است. هرمونوتیک چنین دانشی است. با این دانش می‌توان با گذشته مکالمه داشت.

سیار با اشاره به اینکه وقتی نخستین کتابم با عنوان "ادبیات در هاله‌ای از عرفان" را نوشتم از من پرسیدند ماتریالیست هستی یا ایده‌آلیست، تصریح کرد: پاسخ دادم هیچکدام. من ماتریالیست را با ایده‌آلیست تلفیق می‌کنم و از آن نتیجه تازه‌ای می‌گیرم. سپس گفتند ادبیات چه ربطی به عرفان دارد، عرفان ملکوتی و آسمانی است اما ادبیات و هنر مخصوص زندگی انسان‌هاست. به آنها پاسخ دادم از گذشته عرفان در کنار ادبیات بود.

وی افزود: امیدوارم چند روزی که زنده هستم، بتوانم در خدمت جامعه و انسانیت باشم و از جامعه انسانی، پا را فراتر نگذارم.


  • شاگرد همیشه ایام استاد سیارپاسخ به این دیدگاه 2 0
    يکشنبه 26 مهر 1394-19:51

    با آرزوی سلامتی برای استاد سیار و تشکر از آقای اعتمادزاده که زحمت رونمایی کتاب را مهربانانه پذیرا شد وتشکر از مازندنومه بخاطر انعکاس این رونمایی همگی موفق باشید

    • سپیده سیارپاسخ به این دیدگاه 2 0
      سه شنبه 14 مهر 1394-11:40

      هر روز که می گذرد بیش از پیش به وجودت افتخار می کنم پدر بزرگوار و اندیشمندم.همیشه استوار و سلامت باشی.

      پ.ن: ممنون از مازندنومه برای انتشار این خبر

      • میرعبدالله سیارپاسخ به این دیدگاه 3 0
        سه شنبه 14 مهر 1394-11:37

        آقا کیانوش عزیز و دوست گرامی آقای علیپور و نیز سرکار خانم فلاحی گزارشگر و خبرنگار محترم، از عنایت و لطف همگی شما صمیمانه سپاسگزارم و نیز از دوستانی که از داخل و خارج کشور اظهار محبت فرمودند تشکر می کنم.

        در هوایی نقره گون، مهتاب را
        خرده خرده گنج دیدم شایگان
        جمله یاران از یسار و از یمین
        صف کشیده همچو نور ی جاودان
        نور جاویدی به ظلمتگاه قاف
        گنج در ویرانه ی این خاکدان

        میرعبدالله سیار

        • کیانوش رشیدی قادیپاسخ به این دیدگاه 1 0
          جمعه 10 مهر 1394-23:20

          با درود و سپاس از "مازندنومه" برای این گزارش، از راه دور به "میرعبداالله سیار"، همسر خواهرم "ناهید رشیدی قادی" درود می فرستم و برایش در آفریدن کارهای تازه تندرستی و پیروزی آرزومندم.

          کیانوش رشیدی قادی

          • کیقباد یزدانیپاسخ به این دیدگاه 1 0
            پنجشنبه 21 آبان 1394-1:15

            آقا کیانوش عزیز، سلام. من کیقباد هستم، از بچه های کانون پرورش فکری و دانشسرای ساری سالهای 57/58. اگه منو بجا آوردی و علاقه به ارتباط داری، با من با آدرس kyazdani@web.de تماس بگیر. من در آلمان زندگی می کنم و خوشحال میشم، دوستان قدیمی ام رو ببینم. به امید تماس و دیدار! قربانت: کیقباد

          • جمعه 10 مهر 1394-11:7

            با اینکه اغلب روزها به اغلب سایت ها مثل مازند نومه سرک می کشم اما از وقایع بعد از وقوع آن مطلع می شوم / لطفا سایت وزین مازند نومه در اطلاع رسانی مسائل فرهنگی کوشاتر باشد

            • صمد علیپورپاسخ به این دیدگاه 2 0
              پنجشنبه 9 مهر 1394-8:42

              از کافه کتاب تازه تاسیس مهرگان که به درخشش این مرکز فرهنگی و ادبی مشتاقانه امید دارم و نیز سایت پر تلاش مازند نومه درعرصه فرهنگی و هنر این استان که درانعکاس این رویداد ادبی همت نمودند بسیار سپاسگزارم. برای استاد اندیشمند جناب میر عبدالله سیارکه سخت کوشی ایشان درعرصه ادب و روشنفکری ، ما را به یاد کوه های سترک و استوارروستای کاورد منطقه پرورنرسیده به شهمیرزاد می کشاند آرزوی سلامتی و طول عمرمی کنم . ازمطالعه نخستین کتاب استاد سیار با عنوان ادبیات در هاله ای از عرفان بسیار بهره بردم . اما چه کنیم که هنوزازسياست هاي محدوديت انديش و سخت گيرانه ي فرهنگي و هنري رهايي پيدا نكرديم . با اين تصدي گري هاي بيش از حد دولتي فرهنگي ، هنري و رسانه اي ، انتظار داريم كه آثار ادبي و هنري فاخر و ماندگاري خلق شود ؟ . گفتني هاي ناگفتنی فراوان هست . خارج از لطف نیست که به مهمترین آن اشاره ای بکنم . تجربه جهانی شگفت قرون وسطی که کلیسا را در برابر فکر و اندیشه قرار داد و نیز تجربه تلخ قرن بیستم که حکومت شوروی را به مصاف با نویسندگان و روشنفکران و هنرمندان کشاند پیش روی ماست . هیچ دولت و حکومتی از طرد و حذف نویسندگان و روشنفکران بهره ای نبرده است . با همه مضایقی که در برابر نویسندگان شوروی بوده است ببینید چه اتفاق شگرف و شگفتی افتاده است : رمان سه جلدی گذار از رنج ها نوشته ی الکسی تولستوی که به فارسی هم ترجمه شده است بدون شک ماندگارترین و زیباترین و خواندنی ترین رمانی است که پیروزی انقلاب اکتبر را به تصویر می کشد . این رمان چگونه خلق شده است . تولستوی پس از پیروزی انقلاب از کشور می گریزد . با تلاش و پیگیری لنین و برادرش ، تولستوی که ضد انقلاب اکتبر و معاند آن بود به کشور بر می گردد . ثمره این بازگشت خلق رمان سه جلدی گذار از رنج ها ست که 22 سال نگارش آن طول می کشد . و این است نتیجه شگفت و شگرف همراهی و همگامی و تعامل با نویسندگان و روشنفکران و هنرمندان بویژه آنانی که بر خلاف ما می اندیشند . ناامید نباشیم تا با تلاش های بیشتر و رنج های افزون تر ، شاهد رویش بیش از پیش فرهنگ گفت و گو ، مدارا ، کثرت پذیری ، احترام به حقوق و آزادی های دیگران بخصوص مخالفان و منتقدان و خالقان آفرینش های فرهنگی و هنری باشیم .

              • محمود آبادیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                چهارشنبه 8 مهر 1394-20:26

                استاد اعنمادزا ده خسته نباشید امیدواریم همیشه تندرست سلامت باشی وجود شما در مازندران افنخاریست برای دوست داران اهل فرهنک وا دب و هنراستان

                • عبداللهی از هم نگر ساریپاسخ به این دیدگاه 2 0
                  چهارشنبه 8 مهر 1394-13:1

                  ممنون از مازندنومه که اولین سایتی است که این خبررا منتشرکردوجهت تقدیر از انسانهایی که برای اعتلای ادبیات این دیار استخوان خرد کرده اند گام بر میدارد . به قول امروزی ها خیلی لایک داری!!


                  ©2013 APG.ir